Pozycjonowanie i optymalizacja (SEO)- Co to jest optymalizacja stron?
Optymalizacja stron (ang. search engine optimization, w skrócie SEO) jest to dostosowanie treści i kodu strony internetowej lub całego serwisu pod określonym kątem (optymalizację dzieli się często na optymalizację kodu i optymalizację treści strony). Działania te mają na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.
- Co to jest pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie stron (ang. web positioning) to nic innego jak zwiększanie popularności strony, tak aby zajmowała ona jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych wyrażeń kluczowych. Pozycjonowanie stron (ang. Web Positioning) rozpoczęło się wraz z rozwojem pierwszych wyszukiwarek internetowych. Webmasterzy dążyli do tego, aby ich strona pojawiła się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Początkowo nie było to trudne, gdyż wyniki w wyszukiwarkach opierały się na analizie treści strony i jej zawartości. Dopiero wyszukiwarki oparte na analizie topologii sieci, zliczające linki (takie jak Google), podniosły poziom trudności pozycjonowania stron.
- Co to jest Page Rank (PR)?
Page Rank to metoda nadawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej jej jakość. Algorytm ten został opracowany przez założycieli firmy Google Larry'ego Page'a i Sergeya Brina podczas ich studiów na Uniwersytecie Stanforda w 1998 roku. Nazwa Page Rank pochodzi właśnie od nazwiska twórcy algorytmu, a nie jak się powszechnie uważa od angielskiego słowa "page" - strona. Page Rank jest rozwinięciem znanej od dawna heurystyki, wedle której jakość tekstu jest proporcjonalna do ilości tekstów, które się na niego powołują. Rozwinięcie zaproponowane przez autorów Google polegało na ważeniu sumy linków wskazujących na rozpatrywany tekst ich własną wartością Page Rank. Innymi słowy: jeśli na dany tekst powołuje się artykuł, który sam ma wysoką ocenę, ma to większe znaczenie niż gdy na ten sam tekst powołuje się mało popularna strona. Metody zbliżone do algorytmu Page Rank są obecnie coraz śmielej wprowadzane do mechanizmów innych wyszukiwarek internetowych. Szczegóły właściwego algorytmu nigdy nie zostały upublicznione i są jednymi ze ściśle strzeżonych tajemnic Google. Do tego są najprawdopodobniej sukcesywnie zmieniane w celu dopracowania mechanizmu. Wszystkie informacje dostępne jawnie przedstawiają jedynie wzorcową wersję algorytmu stosowanego w wyszukiwarce Google. Ponadto Page Rank jest tylko jednym z wielu elementów decydujących o ostatecznej pozycji danej strony wśród wyników wyszukiwania.
- Co to jest Link Popularity (LP)?
Link Popularity to wskaźnik mówiący o popularności danej strony w wyszukiwarce internetowej Google. Link Popularity w dużym stopniu decyduje o notowaniu strony w wyszukiwarkach internetowych. Współczynnik ten określa się za pomocą liczby połączeń prowadzących do danej strony z innych stron oraz wartości tych połączeń. Największy wpływ na wielkość wskaźnika Link Popularity ma ogólna liczba zaindeksowanych przez wyszukiwarkę połączeń (linków) prowadzących do danej strony z innych stron oraz wartości tych połączeń. Wartość linku zależy od strony, na której się znajduje. Większą wartość będą miały linki na stronach, które same są wysoko w rankingu wyszukiwawczym.
- Co to jest ranking Alexa?
Alexa.com to witryna prowadząca ranking najpopularniejszych stron w Internecie. W rankingu Alexa im mniejszą wartość ma dana strona tym lepiej, zatem interpretacja jest zupełnie odwrotna niż w przypadku algorytmu Page Rank. Jeśli przykładowo strona posiada w rankingu Alexa wartość 5 to oznacza, że według rankingu Alexa strona ta znajduje się na 5 pozycji na liście najczęściej odwiedzanych stron. Zliczanie statystyk Alexa oparte jest na programie spyware - Alexa Toolbar który dostępny jest jedynie dla programu Internet Explorer i musi zostać ręcznie zainstalowany przez użytkownika - co oznacza iż użytkownicy alternatywnych przeglądarek, systemów operacyjnych na których nie można uruchomić Internet Explorera czy w końcu użytkownicy nie wyrażający zgody na działanie na ich komputerach aplikacji typu spyware - w statystykach nie są uwzględniani. Strony występujące w serwisie Alexa pojawiają się na wyższej pozycji niż pozostałe, zaś w obliczaniu statystyk nie są w ogóle brane pod uwagę połączenia RSS, https czy wszelkie transakcje nie związane z protokołem http. Oznacza to, iż w praktyce bardziej zainteresowani bezpieczeństwem bądź wolnym oprogramowaniem (zwykle są to użytkownicy bardziej doświadczeni) użytkownicy w statystykach Aleksy są pomijani. Skutkiem tego statystyki Aleksy mogą zaniżyć faktyczną wartość ruchu na niektórych ze stron. Nie należy jednak traktować tych statystyk jako na wskroś fałszywych, gdyż są one jednym z wielu bardzo cennych źródeł informacji na temat popularności danej strony internetowej. Z drugiej strony nie powinny one stanowić jedynego źródła informacji.
- Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana przez Google?
Wystarczy wpisać wyrażenie site:adres_strony (na przykład site:www.msn.com) w polu wyszukiwania Google.
- Kiedy zobaczę efekty dodania strony do katalogu?
Ruch na Twojej stronie powinien wzrastać w krótkim czasie po umieszczeniu strony w katalogu. Trzeba jednak poczekać od 2 do 16 tygodni aby wyszukiwarki takie jak Google przeindeksowały swoje zasoby i wyświetlały linki prowadzące do Twojego serwisu.
- Czy po dodaniu strony do katalogu wzrośnie jej Page Rank?
Nie jest udowodnione, że ilość linków prowadzących do strony ma wpływ na wartość Page Rank strony. Na pewno współczynnik Link Popularity wzrośnie, a wyszukiwarka Google bierze pod uwagę Link Popularity ustalając wartość Page Rank.
- Czy warto dodawać stronę do katalogu?
Na dzień dzisiejszy, nie istnieje możliwość zaistnienia na czołowych pozycjach w wyszukiwarkach bez wykorzystania Link Popularity czyli bez posiadania odpowiedniej ilości linków ze stron powiązanych tematycznie i prowadzących do Twojego serwisu. Ponadto jest kilka powodów czemu warto mieć wiele linków prowadzących do Twojej strony.
- Po pierwsze: wszyscy internauci zobaczą link do Twojej strony, klikną go a zatem odwiedzą Twoją stronę.
- Po drugie: wyszukiwarki internetowe wyżej oceniają strony o większym współczynniku Link Popularity, co oznacza że Twoja strona będzie na szczycie wyników wyszukiwania.
- Po trzecie: najpopularniejsze wyszukiwarki (Google, MSN, NetSprint) używają tak zwanych "pająków" do przeszukiwania internetu, indeksowania i uaktualniania zawartości stron. "Pająki" zatem łatwiej i częściej dotrą do Twojej strony jeśli link do niej będzie znajdował się na wielu różnych stronach w internecie.
|
|